STARTAR 15 OKTOBER

VARFÖR FINNS VI HÄR?

Varför finns vi som kyrka egentligen till och hur skulle det märkas om du och jag inte längre fanns kvar här imorgon? Det är två viktiga frågor som vi som Jesus lärjungar regelbundet behöver reflektera kring.

Som församling enades vi för ett antal år sedan kring uppdraget att vi vill göra Jesus känd, älskad och efterföljd. Detta vårt uppdrag går hand i hand med Jesus mission och hans befallning till alla oss som är hans lärjungar som handlar om att gå ut i världen och forma lärjungar.

Med start söndagen den 15 oktober kommer vi därför ta ny steg mot att bli en än mer missionell församling, en församling som lever ut Missio Dei – Guds uppdrag.

Missio Dei handlar om Guds mission eller Guds sändande. Mission är inte en verksamhet eller ett av kyrkans attribut utan i själva verket är en del av vårt väsen lika mycket som det är en del av Guds innersta väsen och natur.

Tre ÅTERKOMMANDE teman

Under resans gång kommer vi framför allt utforska tre återkommande teman i Apostlagärningarna:

Guds uppdrag

Efter sin uppståndelse när Jesus mötte sina lärjungar så gav han oss uppdraget att gå ut i hela världen, göra lärjungar, döpa och undervisa om hans bud. Så hur kan det ske idag i våra liv och i församlingens gemenskap?

Guds folk

När vi läser Apostlagärningarna så läser vi om den första kyrkans tid. Lukas målar bilden av ett folk som formades och präglades av Herren. Vilka var de? Hur levde de sina liv och hur kom Guds uppdrag att prägla deras liv?

Guds kraft

Innan Jesus lämnade jorden  sa han till sina lärjungar: “Som Fadern har sänt mig så sänder jag er (…) Ta emot den helige Ande.” Hur kan vi leva av Guds Andes kraft idag och låta Anden verka genom våra liv när vi är med och sprider evangeliet?

Vill du fördjupa dig?

INTRO

Ladda ner en intro och läs mer om APG.

PREDIKAN

Lyssna på predikan här via hemsidan.

PODCAST

Prenumerera på Skogsrokyrkans podd och få automatiskt tillgång till varje ny predikan i din telefon eller på din dator.

FRÅGOR

Ta del av samtalsfrågor för det fördjupande samtalet i cellgruppen eller för reflektion på egen hand.